Mindfulness en MBCT

Mindfulness is in! En dat is een zegen in deze tijd. We leven gehaast, rennend achter onze materiële wensen aan en voelen steeds minder verbinding met ons zelf , onze werkelijke behoeften en met alles om ons heen. Van de boeddhisten leren we weer wat het werkelijk betekent om lief te hebben en gelukkig te zijn, door hun wijze levenslessen en door meditatie oefeningen.

Mindfulness is helemaal in het nú zijn. Met je hele aandacht en nieuwsgierigheid, zonder oordeel te vellen. Na verloop van tijd merk je dat je bewuster gaat leven, rijker van ervaring, succesvoller in je acties.

MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy) ofwel Aandachtgerichte Cognitieve Therapie bestaat uit het eigen maken van de mindfulness-oefeningen, gecombineerd met het leren herkennen van ingesleten, destructieve patronen in je manier van reageren op de wereld om je heen. Anders dan bij Cognitieve Gedragstherapie verander je niet iets direct aan die patronen (denken-voelen-gedrag). In plaats daarvan richt je je volle aandacht op je lichaam, waar je de imprint van het destructieve patroon kunt doorvoelen. Als je dit vaak doet ontstaan inzichten en daarmee veranderingen vanzelf en diepgaand.

  • praktijk foto2
  • praktijk foto3
  • praktijk foto4
  • praktijk foto5
  • praktijk foto6